Különféle szeleptípusok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgálják: tömítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzését és szabályozását.

A gumiszelepek magában a kerékpánt furatban tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyeznek. A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat. A szelepfurat peremfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep beszerelésekor szennyeződéstől, rozsdától, valamint sérülésektől mentesnek kell lennie.A gumiszelepek is öregszenek: ennek jele, hogy egyre több repedés képződik a szeleptesten, ami veszélyes lehet. Nagy sebességnél hatalmas centrifugális erő hajlítja el a szelepet. Egy gumiszelep kb. 20 gramm tömegű, 200 km/h felett azonban 7,5 kg centrifugális húzóerő hat rá. Az öregedő gumiszelepek nem bírják ezt a nagy terhelést, aminek gyakran nem is észlelhető, rejtett levegőszivárgás lehet az eredménye, az ebből adódó következményekkel együtt. Ezért a nagy sebességű gépkocsik kerékpántjain vagy dísztárcsáin szeleptámaszt, vagy fémházas szelepet alkalmaznak.A szennyeződés, a por és a nedvesség menet közben a szelep finom belső szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának műszaki szempontból alapvető szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.