A gumiabroncs megfelelő nyomáson való üzemeltetése legalább olyan fontos, mint a motor beállítása, de nemcsak gazdaságossági szempontból. A megfelelő nyomással az abroncsok hosszabb életűek, üzemanyagot takarítunk meg, növeljük a kezelhetőséget és megelőzhetjük a baleseteket.

Rendszeresen ellenőrizze a légnyomást!
Általában az abroncsok kevés gondozást igényelnek, talán emiatt nem szentelünk elég figyelmet a keréknyomás kérdésének. Lassan, de biztosan levegőt veszítenek a felületi szivárgás miatt. Míg az abroncs fél-egy kilónyi levegőmennyiséget veszít egy hónap alatt hűvösebb időben, ennél jóval többet melegben. Olyan nagy igénybevételnek vannak kitéve, mint az ütódések, melyek szintén csökkentik a nyomást. A legjobb, ha minden második tankolásánál ellenőrzi és utánfújja abroncsait. Ez gyártók által javasolt intervallum. Rotációs cserekor is szükséges ez az ellenőrzés, mert sok járműnek más az első és a hátsó abroncsnyomás ajánlása. Ne hagyja ki a pótkereket sem. A helygazdaságos pótkereknek sokkal magasabb nyomásigénye van és tulajdonképpen használhatatlan kisebb nyomásértéken.

Hol találjuk meg a nyomással kapcsolatos adatokat?
A megfelelő adatokat a gépjárművek használati kézikönyvében vagy az abroncscímkén találjuk meg, melyet az ajtók szélére, az oszlopra, a kesztyűtartóba vagy a tanksapkához szokás elhelyezni. Azon feltüntetik a maximális terhelést, a hideg keréknyomást és a gyártó által javasolt abroncsméreteket. Ha segítségre van szüksége, keresse fel a legközelebbi szervízpartnerünket, illetve nézzen utána a legközelebbi szervíznek partnereink listájában.

Egyéb tényezők, amelyek a légnyomást befolyásolják
Az évszakos vagy a magassági változások a légköri nyomást is befolyásolják . Emiatt nagyon fontos a kisteherautók és minibuszok terhelésekor szükséges nyomásállítás. Ezen járműveket nagyon sokféleképp fel lehet szerelni és megrakni, emiatt a megfelelő nyomást mindig a terheléshez kell igazítani. Ajánlott a jármű súlyának megmérése, hiszen a súly minden fuvarral változhat.

Emlékezzen rá, hogy a kerék tönkremenetelét is okozhatja a túlterhelés és a túl alacsony nyomás!

A lassú nyomásvesztés:. Egy kis szög vagy csavar, esetleg más tárgy úgy szúrja ki a kereket, hogy egyúttal a lyukat részben el is tömi. A levegőnyomás hosszú időn át folyamatosan csökken és ezt elkerülheti a vezető figyelmét. A legjobb védekezés erre a helyzetre, hogy figyeljen az egy oldalra húzásra és az ismeretlen vibrációkra. Különösen a lassú kocogó hangokra, amelyek alacsony, parkolókban megszokott sebesség mellett a legfeltűnőbbek. Ha ilyet észlel, álljon meg az út szélén és ellenőrizze a kereket a hang, vibráció vagy húzás oldalán. A gumiabroncs dudora, vagy az indokolatlanul meleg gumibroncs lassú szivárgást jelez.

Hogyan ellenőrizzük a keréknyomást ?
Általában a benzinkutaknál található mérőeszközök pontatlanok elhasználódásuktól függően. Hibás feltételezés, hogy az oldalfal kitüremkedéséből következtetni lehet a kerékben lévő nyomás értékére. Ajánlott vásárolni egy minőségi nyomásmérőt. Kisteherautók és minibuszok esetében kettős nyomásmérőt vegyen, mely legalább 10 bar-ig mér 0.1 bar-os lépcsőkben.

Amikor a kerekek nyomását méri, az abroncsok mindig legyenek „hidegek”. A hideg gumi, azt jelenti, hogy a járművet még nem vezették 1-2 km-nél messzebbre ( a kerék használata növeli a benne lévő nyomást és a hőmérsékletet). Ha mégis kénytelen 1-2 km-nél többet vezetni, írja fel a kerekek nyomását elinduláskor, majd a szervízben újból mérje-méresse meg a meleg abroncsokat. Jegyezze fel a különbséget. A kerekeket töltse fel levegővel a javasolt hideg légnyomásig, plusz a növekmény feléig.

Végül az ellenőrzés befejeztével bizonyosodjon meg róla, hogy a szelepek és a szelephosszabbítók el vannak látva szelepsapkákkal melyek a nedvességet és a port nem engedik bejutni. Ne feledje el a felni szelep összeállítását is kicseréltetni abroncsának cseréjekor. Ez a legjobb védekezés a hirtelen vagy folyamatos levegővesztéssel szemben.

Ha megsérült a gumiabroncs…
Rakja fel a pótkereket és forduljon a legközelebbi szervízhez a javításért. Kérdezzen rá, hogy az oldalfal megsérült-e (erre utal a gumiabroncs belsejében lerakódó porszerű anyag), ha igen cserélje ki az abroncsot.

Környezeti hatások.
A kerekek nyomása befolyásolja környezetünket! Sokkal kevesebb gumiabroncs kerülne a szemétdombokra, ha többen ügyelnének a helyes keréknyomásra. Statisztikai adatok szerint a járművezetők 10-50% kerék élettartam vesztést okoznak a keréknyomás rossz beállításával. Ez komoly statisztika. A puha, kisnyomású kerekeken történő lassabb haladás a többletfogyasztást okoz: Sokkal több energiát pazarolnak ha nincsenek felfújva rendesen. Emiatt a nyomás pontos beállítása a mindennapokban kis dolog, de környezeti hatását tekintve óriási jelentőséggel bír. Kötelességünk óvni környezetünket!